16 april 2007

Svärföräldrar på middag

Igår var hela familjen hemma hos oss på middag. Vi serverade rostbiff (55 graders innertemperatur, 125 grader, ca 90 minuter) tillsammans med bladspenatsallad, potatis och en linssallad som jag gör minst en gång i veckan. Den håller sig bra i kylen, är mättande och passar till det mesta. Även de som inte gillar linser brukar tycka om den, i att ha rikligt med vinigrett är hela hemligheten!

Linssallad

Ca 6 dl kokta puy eller gröna linser
1 liten röd lök i tunna skivor
1 sats vinigrett

Jag brukar koka linserna tillsammans med en buljongtärning, vilken sort som helst går bra. Koka dem tills de är precis mjuka, inte mer. Linser går bra att frysa färdiga, jag kokar mycket när jag ändå är igång och fryser ner i mindre påsar. Puylinser är mörkgröna vackra små pärlor, de gröna är lite större, ljusare och de är lättare att hitta i butikerna.

Vinigrett

1/2 dl olivolja
3 msk balsamvinäger
1 tsk fransk senap
1 krossad vitlöksklyfta
salt, svartpeppar
ev italiensk salladskrydda, eller andra blandade torkade kryddor t ex basilika, oregano

Receptet är bara ungefärligt, gör så du tycker det smakar bra. Blanda dressingen och rödlöksskivorna med de fortfarande varma linserna. Låt svalna lite. Servera till kött eller fisk, häll över lite olivolja eller citronolja vid servering så glänser de. Jag älskar att äta salladen med färska tomater och krämig getost, men den är god också tillsammans med fetaost, halloumi eller tonfisk och lättkokta haricots verts.



Inga kommentarer: