09 april 2007

Inte skära, bara rispa


Välvässad kockkniv, sega passionsfrukter och två glas rött visade sig igår vara en nära dödlig kombination! Jag och H bjöd mina föräldrar på påskmiddag, jag lagade lammstek till perfekta 60 graders innertemperatur och serverade med balsamvinägermarinerade puylinser, färska tomater, babyspenat och krispigt varmt lantbröd.
Lagom till desserten diskuterade jag och H hetsigt om vem som skulle diska efter middagen och samtidigt körde jag kniven rätt in i lång- och pekfingret! Det blödde som tusan! Mamma skrek, pappa ringde sjukvårdsupplysningen och H var blek.

Kvällen slutade kl. 3 på natten med två tjusiga stygn, inga senor är skadade men jag lyckades ändå få läkarorder om att inte behöva diska på ett tag... (Ca sex månader har jag sagt till H). Efter att jag utan större framgång försökt skämta med sköterskan om att det var SKÄRtorsdag, åkte vi hem, torkade blodstänk från kökskaklet och åt upp den kvarlämnade desserten.

Passionerad mango Till 4 personer eller 2 chockade

2 mogna mangofrukter
ca 6 dl tjock yoghurt
3 passionsfrukter
florsocker
lime eller citronjuice

Blanda yoghurt och (siktat) florsocker tills det smakar som du vill. Varva frukt och yoghurt i glas, avsluta med lime eller citronjuice.

Inga kommentarer: