10 april 2007

Goda damfingrar


Har ni provat okra eller lady fingers som de också heter? Jag har länge cirklat runt dem i den asiatiska matbutiken utan att våga ta med dem hem. Förra veckan tog jag mod till mig och frågade vad jag skulle göra med dem! Den vänliga unga tjejen på China market föreslog både en slags gryta och nedstående recept som jag valde att prova. Jag skulle tro att receptet inte är genuint asiatiskt, hon valde kanske att försvenska det lite, jag förändrade receptet lite till på egen hand. När man skär i okran utsöndras en slags klibbig och klistrig saft, den hjälper till att reda maten! Vill man få bort det klistriga går det att skölja med kallt vatten.

Stekt okra

Stek skuren okra och röd papika i het olja några minuter tills grönsakerna sjunker ihop lite. Rör hela tiden. Salta och peppra. Servera grönsakerna till råris, och bryt små klickar feta eller getost över. Slå sist över en vinigrett med fransk senap och örter och garnera med persilja eller koriander.

Bilden har jag snott från Frukt och grönt-främjandet som har en bra sida jag letar på ibland!

Inga kommentarer: