19 april 2007

Frukt är inte godis



Inte nötter heller. Ens om de är chokladdoppade. Fazers nya fusknyttiga påsar finns i tre olika varianter, och tanken är väl att det ska kännas bättre att välja en beige nötpåse än att köpa Daim. Jag vill ju gärna känna mig bättre än Daim och köpte en påse när jag höll på att somna under dagens föreläsning. Bleka nötter och tjocka lager kakaomassechoklad höll mig visserligen vaken, men nästa gång väljer jag något annat.

Måste få ondgöra mig lite över biologistsnacket i min klass. Vi diskuterar just nu vikten av trygga pedagogiska miljöer för ett lyckat lärande. Det vill säga, för många (kanske alla) är det ansträngande och jobbigt att lära sig och tänka på ett nytt sätt. Föreläsningen idag handlade om att i en pedagogisk roll är det därför viktigt att ha respekt och förståelse för det, annars är det svårt att förmedla kunskap. Av någon anledning måste några (alltid samma personer) dela med sig av sina egna högst personliga åsikter och insikter, egentligen alldeles oavsett vad vi pratar om. Jag upphör aldrig förvånas av att man kan inbilla sig att hela klassen ska ha nytta av en berättelse om hur bra "min sons mattelärare", eller "min första klassföreståndare" var, utan att ens kunna ge relevanta exempel. Som grädde på moset lyckas dessa inlägg nästan undantagslöst innehålla unkna gamla föreställningar om att kvinnor är bättre på att lyssna, eller män är bättre chefer för att de inte "låter sig påverkas". Ibland är det inte konstigt att jag vill sova på föreläsningarna.

Inga kommentarer: