12 april 2007

Ratatouille och rött ris

Idag blir det vitaminspäckad mat, vi är förkylda båda två. Kotlettrad med vitlök, rosmarin och ugnsbakad rödlök. Till det ratatouille med aubergine, zucchini och tomater. Längst in på skafferihyllan hittade jag också påsen med rött ris som jag för fyra år sen köpte med mig hem från Bangkok! Sista natten innan hemresa bodde vi på ett spahotell med en underbar restaurang, den var med i en amerikansk tidnings lista över världens 100 bästa restauranger. Jag åt hel ångkokt havsaborre som serverades med ångkokta grönsaker och det där sträva röda riset som jag senare köpte med mig hem. Jag minns att det smakade som gräs och grönt te, det ska bli spännande att se om jag får samma himmelska upplevelse en förkyld kväll i april!

Spahotellet hade reningskurer för stressade västkarriärister. Vi läste i receptionen att behandlingen bestod av meditation, fasta, yoga och tarmsköljning. Vi var nykära och tarmsköljning kändes inte som en lockande gemensam semesteraktivitet. Det räckte med att se de skräckinjagande vita plastbårar med tillhörande slang som fanns i vårt badrum, att de skulle användas vid tarmsköljning förstod jag, men jag vet fortfarande inte hur!

Fortfarande tänker jag fnissande på att de hade en så bra restaurang på ett hotell där de flesta gäster var fastande! När jag lycklig hurrade över min havsaborre satt det glåmiga hungriga människor vid borden runt oss. De drack sin juice under tystnad.

Uppföljning! Nä, det här blev inte så roligt, riset är inte som jag mindes det. Färglöst och trist är det också. Eller som H sa, fläskkött är ändå, hur man än försöker, bara fläskkött. Bättre lycka nästa gång!




Inga kommentarer: