22 april 2007

Nässlor med rökt lax



Vad folk än säger om att det inte gör ont att plocka ljusgröna nya nässelskott, tro dem inte. Jag hade en tjock plastpåse om handen när jag rev loss bladen, och de små glasampullerna stack mig gång på gång genom plasten. Tjocka handskar är nog bättre.

Jag förvällde nässlorna några sekunder i kokande vatten, lät dem rinna av och finhackade dem. Sedan doppade jag smörstekt formbröd i hacket och la rökt lax och ett pocherat ägg på toppen. Lite, lite malen svartpeppar överst.

Att pochera ägg är lätt och är mer elegant än kokt eller stekt ägg:

Koka upp vatten i en kastrull, vattnet ska fylla ca 1/3 av kastrullen.

Tillsätt ca 1 msk vit vinäger eller 1 msk ättika till vattnet. Knäck ett ägg i en kaffekopp eller ett glas, de ska pocheras ett och ett.

Rör om i det småkokande vattnet med en slev så det bildas en virvel i mitten av kastrullen, häll ägget försiktigt i mitten av virveln.

Låt det sjuda i vattnet ca 3-4 minuter och fiska sedan upp det med en hålslev eller en stor sked.

Ta bort fransar eller ojämnheter av äggvita runt ägget. Servera genast.

Inga kommentarer: