22 april 2007

Drömmen om en egen bagarstuga



Idag bakades det i bagarstugan på jobbet. När Ulf jobbar brukar jag le mig till en påse med gårdagens hårda tunnbröd. Här är receptet, tyvärr utan sotflagor och smak av rök.

Herr Ulfs tunningar

10 g jäst
5 dl grovt rågmjöl
4 dl mjölk
1 1/2 dl grahamsmjöl
1/2 tsk salt
2 1/2 dl vetemjöl

Lös jästen i fingervarm mjölk.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll vätskan över. Låt jäsa under duk minst 2 timmar.

Arbeta degen slät och dela upp den i små runda bullar som får jäsa ytterligare ca 20 min.

Kavla sedan ut bullarna till tunna kakor, först med vanlig kavle, sedan med kruskavel - eller nagga dem med en gaffel. Lägg kakorna på varm plåt.

Grädda högst upp i het ugn på 300 grader, sedan under grill i 1 - 2 minuter.

Recept Ulf Edlund och Ingrid Gudmundsson. Bild från www.skansen.se

6 kommentarer:

Louise sa...

Oj, vad avundssjuk jag blir. Det är precis ett sånt här jobb jag vill ha (i alla fall i sommar!).
Verkligen bra blogg, gillar dina havrekakor, jag tror att jag ska pröva dem!

Kinna Jonsson sa...

Härlig bild och fint recept!

Gitto sa...

Åh så härligt! Jag vill också ha bagarstuga. När jag var hos pojkvännens farföräldrar var jag helt besatt av deras gamla vedugnar och fantiserade om allt fint och härligt jag skulle göra om jag bara hade en själv.

För övrigt är din blogg jättehärlig! Och vet att bara för ett par månader sedan var jag ny och skraj bloggare (nu är jag bara skraj, haha) som dansade runt rummet när Lisa Förare för första gången citerade mig i sin blogg. :)

moa sa...

Hej, jag gillar din blogg!!

Hemliga kockan sa...

Louise - Tack, prova kakorna de är verkligen goda. Jobbet är underbart och sök till nästa år om du vill, sommarpersonal behövs alltid.

Kinna - Din blogg och dina recept inspirerar mig mycket. Jag blir så glad över att du varit här och läst!

Gitto - Tack för din uppmuntran och beröm! Någon gång ska vi båda nog ha en bagarstuga. Ska bara flytta från hyresrättsboendet först. Jag dansade också runt rummet när jag såg att du skrivit om mig, jag dansar lite fortfarande. Dans, dans.

Anonym sa...

Hej och tack för receptet. Det ska vi testa på Skeppsholmsgårdens bagarstuga i Bakarlaget. Vill du hänga med när vi bakar? Skriv en rad i vår gästbok.

Karin