10 april 2007

Vardagslax

Jag skäms nästan över att berätta hur ofta jag äter det här. Jag som utger mig för att vara någon som ständigt vill prova nya recept, borde väl inte vilja äta samma middag flera dagar i veckan? Nej, egentligen inte, men är det den här laxen det handlar om är det en annan femma! Enkelt, hälsosamt och supergott!

Det varierar vilka grönsaker jag har till, men haricots verts passar extra bra till soja!

Nästanvarjedagsushi

1 fryst bit färsk lax (fisk som ska ätas rå ska frysas minst 24 timmar)
Kokt råris eller vitt ris
Lättkokta haricots vert
Japansk soja

Lår den frysta laxen tina en aning, kanske 30 min/1 timme. Den ska fortfarande vara frusen när du skär, det är lättare att få till lövtunna (nåja) skivor då. Skär så tunt du kan och lägg upp skivorna var för sig på en tallrik så de tinar helt. Servera ris, grönsaker och en generös hög med lax tillsammans med soja i en liten skål. Har du wasabi och gari, inlagd ingefära är det förstås fantastiskt till! Jag tycker om att hiva i allting i en liten djup skål, och bara äta med en gaffel.