02 april 2007

Fryst höstminne


I dagarna åt jag upp de sista av sommarens frysta plommon, nu är det tack och lov bara några månader till nästa skörd så jag klarar mig nog. Det är något alldeles särskilt att plocka i korgar och inte i plastbyttor. Jag har nyligen sett en halmhatt på Åhléns som jag ska köpa, den kommer se extra snygg ut vid plommonplockande! Den här plommondesserten gör jag ofta på hösten, gör mer sirap än du tror går åt, jag sparar i kylen och har till glass!

Plommon i kanelsirap För fyra personer

6-8 plommon
smör
socker, helst råsocker eller brun farin
malen kanel
stött kardemumma

Halvera plommonen och stek dem försiktigt i smör. Strö över socker och låt det smälta tillsammans med lite kanel och kardemumma. Smaka dig fram, sträva syrliga plommon behöver förstås mer socker. Servera med glass eller grädde, ringla över plommonsirapen.


Inga kommentarer: