07 maj 2007

Crepés med skogssvamp



Idag använde jag den sista torkade Karl johansvampen från i höstas. Jag har bestämt mig för att inte torka svamp mer, under flera veckor hade jag plåtar med luktande svamp på tork i hela lägenheten. Det kan ju kanske låta trevligt, men för er som inte torkat svamp tidigare kan jag berätta att de under torkningsprocessen kan ge ifrån sig en doft som påminner om blöt hund. Lukten kändes ända ut i porten och H hotade göra slut. I höst tror jag därför att jag fryser in den svamp jag plockat, om inte någon annan har ett bättre tips?

Svampstuvning

200 g skivad färsk svamp
ev. 50 g torkad svamp
1/2 finhackad gul lök
2 dl mjölk eller matlagningsgrädde
1/4 buljongtärning, helst svampbuljong
1 msk soja
ev. 2 msk torr sherry
salt och vitpeppar

Om du använder torkad svamp ska den först återupplivas. Häll kokande vatten över svampen och låt stå en timme eller mer. Låt svampen rinna av och fräs lök och svamp tills det mesta av vätskan kokat bort. Tillsätt mjölk eller grädde och låt koka ihop. Häll sedan i sherry, soja och salta och peppra. Red ev av med maizena utrört i lite vatten.

Samtidigt som du kokar stuvningen, steker du pannkakor enligt ditt favoritrecept. Rulla sedan ihop pannkakorna med några msk stuvning i varje och lägg dem i en ugnsfast form. Riv ost över och gratinera i ugn ca 10 minuter eller tills de fått färg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Betr torkning svamp
Kan Du göra plats ovanför ditt kylskåp/frysskåp??
Normalt en idealisk temperatur för torkning av svamp.
OK du måste ta bort alla dekorplåtar men torkningen går fort på gallerplåtar (med extra hushållspapper)
Örjan

Mamma Mia sa...

Jag tycker nog att det är godare att frysa in svampen för då kan man fortfarande få lite tjockare bitar.

Hoppas det blir ett bra svampår i år!

Anonym sa...

Det billigaste(och i mitt tycke)bästa sättet att torka svamp är:
Hämta tomatlådor, dom i trä,i grönsaksdisken, slå ur botten och spänn över hönsnät, finmaskigt!
Vänd upp och ner och stapla så många du behäver på varandra.
Ställ på luftigt ställe, Örjans förslag är toppen, annars där luften cirkulerar, typ vid värmeväxlare så slipper du lukten.
Svampen skall torka snabbt, 2-3 dagar annars smakar den inte bra.

Hemliga kockan sa...

Örjan, Ormen - Tack för bra tips, jag vågar nog ge mig på torkning igen! 2-3 dagar säger du Ormen, jag inser att de veckor det tog att torka min svamp nog var en stark signal till att det var en alltför fuktig miljö... Mia, jag är optimistisk nog att tro att det blir en stor skörd, lite av den fryser jag in!

Anonym sa...

Min mamma gör såhär: sprider ut svampen (skuren i ganska små bitar) luftigt på tidningspapper på ett stort bord. Byter tidningspapper varje dag, det blir helt fuktigt. Efter två-tre dagar är de klara. :-)

Anonym sa...

Oj, jag glömde:
Svampen som skall torkas skall skäras i tunna skivor soppar o dyl , tunna svampar typ trattisar kan ban bara riva isär i mindre bitar.
Torkad Karl Johan är underbar att smula i kötträtter o såser.....