21 maj 2007

Grillad biff med polenta och myntayoghurt



En bild snodd från Risenta får illustrera min middag då min tio dagar nya mobil inte fungerar och skickats in på reparation. Jag var så lycklig över min nya mobilkamera, nu är jag inte så lycklig längre utan mest arg. Grr.

Samtal i Trebutik idag 14.10

Jag, oroligt - Jag behöver väl inte betala något för reparationen?

Mobiltjej - Nja, det beror ju på om det är du själv som haft sönder den.

Jag - Men det är ju helt ny och den har krånglat hela tiden!

Mobiltjej - Vi ringer dig om det kostar något att laga, då får du välja själv hur du vill ha det. Antingen fixar vi den dårå eller så kan du få tillbaka den som den är nu.

Jag - Trasig?

Mobiltjej - Aa.

Suck.

Grillad biff med polenta och myntayoghurt

7 dl hönsbuljong
1,5 dl polenta
riven färsk parmesan
olivolja
smör
salt och peppar

200 g biff

1,5 dl tjock yoghurt
1 msk torkad mynta
1/2 riven vitlöksklyfta
salt och peppar

Koka upp buljongen och vispa ner polentagrynen. Låt småkoka i ca 5 minuter. Blanda i lite smör och riven parmesan och salta och peppra. Blanda ihop ingredienserna till myntayoghurten och låt den stå ett tag.

Bred ut polentan på en form sköljd i vatten. Låt den svalna helt och skär sedan i trekantiga bitar.

Hetta upp en grillpanna eller stekpanna. Grilla köttet någon minut på varje sida och lägg sedan på ett fat tills polentan grillats.

Häll lite olivolja över polentan och grilla den tills den fått grillränder på varje sida.

Servera med ruccola, tomatsallad och ett glas svalt rosévin.

Inga kommentarer: