19 maj 2007

Genuine Swedish meatballs



Ibland kan jag bli skamsen över att veta att det är det här många turister äter på besök i Sverige. Potatis med segt gult skal, spraytannade köttbullar och brun lingonfläckad sås.

På min arbetsplats med många utländska turister på besök är det köttbullarna som är storsäljaren på lunchrestaurangerna, jag vågar knappt tänka på vad matgästerna tycker om måltiden. Visst finns det fantastiskt god och vällagad mat att äta i Sverige, men till de restaurangerna hittar man inte alltid som turist, särskilt inte när man bara är på snabb genomresa och vill äta på muséet eller vid sevärdheten. Skämmes på er restaurangägare som serverar undermålig, rent av dålig mat och till råga på allt låter rätterna framstå som genuin hemlagad husmanskost! Som om det inte vore nog är turistattraktionernas restaurangpriser ofta skyhöga, köttbullarna på bilden kostar nära 70 kronor. Skämmes, säger jag!

Jag läste för övrigt att Ikea är den största enskilda exportören av mat från Sverige, de omsätter svindlande 6 miljarder kronor om året vilket inkluderar varor som lingonsylt, pepparkakor och rökt lax. Spraytannade köttbullar åt folket är nog filosofin, åt alla jordens folk!