09 maj 2007

Studiemotivation



När jag har läst klart min svåra kursbok får jag äta pain du chocolat och passionsfruktsmacaroon med svarta sesamfrön. Café Rival vid Mariatorget är det enda konditoriet i Stockholm där jag har hittat macaroons - spröda smaksatta maränger med fyllning. Annat är det i Paris, i julas grät jag nästan av lycka på La Durées konditori på Champs Elysées. Bakom den guldsmyckade disken la expediter i vita handskar försiktigt ner maränger i silkespapper och vidare ner i vackra kartonger. Konditoriet tillverkar nya kollektioner av smaker för varje säsong, ibland inspirerade av en saga eller en känd person. Sommarens nya smaker är kokos och pepparmint. De säljer också parfymer och doftljus med doft av brioche, vanilj, jordgubb eller viol.

Kartongen nedan är en likadan som jag köpte med mig och sedan åt med andakt på hotellrummet. Mina favoriter var caramel au sel, salt mjuk kola, och pistache. Förundras och läs mer på http://www.laduree.fr



4 kommentarer:

Louise sa...

Åh, jag ska till Paris nästa vecka! Super bra tips, nu vet jag var jag ska spendera mina dagar!

moa sa...

Åh! Till min 25årsfest ska jag baka 100 stycken mintgröna och rosa makroner!

Hemliga kockan sa...

Lyckliga dig Louise! Jag försökte ta bilder på bakelserna, men blev strängt uppläxad. Stå emot fotolusten alltså. Trevlig resa!

Moa, tänkte du smaksätta dem också? Du måste visa bild på hur de blev!

Anonym sa...

Varför visste jag inte om detta när jag var i Paris...nu måste jag ju åka dit igen