20 maj 2007

Adjö Jonas!



Nu outar jag den stora hemligheten med din paradrätt, mexikansk chili. Jag är verkligen ledsen, men omvärlden har rätt att få veta!

Vi bjöds på middag hemma i en nybyggd och ståtlig lägenhet, kall mexikansk öl, tequila, het chili, guacamole, salsa med gröna tomater och färsk koriander. Hemligheten med chilin, utöver de vanliga ingredienserna som svarta bönor, nötkött, tomat, lök och chilifrukt, är rökt chipotlechili, stekt bacon och en skvätt konjak. Dessa tillför en rökigt salt mustig smak som är alldeles, alldeles underbar. Prova till ditt vanliga chiliconcarnerecept och rätten blir något helt annat!

När jag ändå är igång med avslöjanden berättar jag också hur vi drack tequilan. Istället för salt och citron till blev det kanel/socker, en apelsinklyfta och sen sprit. Gott! Jag är en av de få i min bekantskapskrets som inte har kräkrelaterade tequilaminnen. Ibland funderar jag lite vad det beror på ... Oskar ta fram analysverktygen!

1. Jag hade uppenbarligen en tråkig tonårsperiod och borde ta igen det nu.
2. Jag har alltid varit klok nog att undvika tequila och istället druckit på ett sofistikerat damigt vis.
3. Jag drack istället stulen punch tills jag spydde.

Inga kommentarer: