18 maj 2007

Valnötsjunkie



Härskna valnötter är riktigt läbbigt. Tyvärr är det inte alltför sällsynt att de dyra nötter jag köper i påsar eller burkar inte alls smakar som de ska. Istället för en smörig ljuvlig nötsmak kan de smaka dammigt och bittert, en otäck känsla som inte lämnar mig på flera timmar. I Anna Bergenströms kokböcker har jag läst att hennes familj har ett eget valnötsträd på tomten, i väntan på att någon vill skänka mig ett hus med valnötsträd har jag upptäckt att det finns utmärkta valnötter i Hötorgshallen! Österqvist säljer vakuumsförpackade valnötter till överkomligt pris, första gången bad jag bitter av erfarenhet att få smaka innan köp, och det gick bra. För att förlänga hållbarheten ska nötter förvaras i frysen, de tinar snabbt på köksbänken.

Yoghurt med citrusnötter och honung

4 dl tjock yoghurt
ca 2 dl blandade nötter, gärna pistach och valnötter
1/2 dl socker
1/2 dl vatten
rivet skal från citron eller apelsin
flytande honung

Rosta nötterna lätt i en het torr panna. Låt sockret smälta i pannan, samtidigt som du tillsätter vatten och rivet skal från en citron eller en apelsin. Rör om hela tiden, och passa noga. När vattnet kokat bort och nötterna och citrusskalet karamelliserats, häll snabbt upp nötblandningen på ett bakplåtspapper.

Låt naturell yoghurt rinna av i ett kaffefilter några timmar eller köp tjock turkisk yoghurt.

Häll upp ca 1 dl yoghurt i glas, toppa med nötterna som du hackat grovt. Ringla över flytande mild honung och toppa med några strimlor citronskal.

3 kommentarer:

Helena sa...

Den ljuvligaste pizza jag någonsin ätit hade bland annat valnötter och chèvre som ingredienser. En mycket bra kombination, faktiskt! Den pizzan har gjort mig positivt inställd till valnötter i allt möjligt, innan var jag lite tveksam (mest på grund av oturliga julnötupplevelser).

Anonym sa...

Smarr! Gjorde något liknande till efterrätt ikväll, från saras kök igår. Yoghurtdessert med marinerad persika, kanderade mandlar och passionsfrukt, recept här:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=67306&a=823657

Hemliga kockan sa...

Helena - Ja, julnötter kan vara risky business!

Jenny - Det där såg jättegott ut, precis så menade jag med momentet vattet/socker, det var svårt att beskriva i ord!