06 maj 2007

Bäst i världen





Finns det organiserade tävlingar för amatörkokkonst i Sverige? Bilderna ovan är från ett besök på en matmässa i Australien, jag gick storögt runt montrarna länge, länge. De hyllor som innehöll sockerkakor fyllde en enorm yta och var indelade i olika klasser. Chokladkakor, fruktfyllda kakor eller sockerkakor i fri stil (!).

Vinnarna utsågs på mässans första dag och kakorna, inläggningarna och konserverna kunde sedan beskådas resten av utställningsdagarna. Vad man vinner? Äran förstås!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad häftigt! Vilket engagemang. Man har ju hört om pajtävlingar och liknande, det kan nog finnas även här hemma. Fast knappast i den där utsträckningen väl?

Viktoria sa...

Så otroligt spännande! Fick man smaka också?

(Kunde inte svarskommentera dej på min blogg, men dödskalleburken är köpt på Lagerhaus. Tror jag.)

Hemliga kockan sa...

Viktoria - Nej, smaka fick tyvärr bara domarna göra. Vad jag förstod bedömde de bidragen utifrån en lång rad kriterier, form, konsistens mm. Mycket spännade!

Jenny - Kanske du vill dra igång en tour här hemma? Jag ställer upp!