31 maj 2007

Persiska Kharazmi

När jag är ute och äter beställer jag gärna flera olika förrätter istället för en varmrätt. Det ger fler smaker för samma peng och ofta tycker jag förrätterna kan vara extra genomarbetade och spännande. Igår besökte jag och mamma Gulddrakenominerade Kharazmi, det var slagsmål om borden men servispersonalen var glada och trevliga. Jag beställde förrätterna nedan, bäst var vitlöksyoghurten och den mäktiga aubergineröran. Salladen med smaklösa vintertomater var däremot inte så kul. Jag kommer gärna tillbaka senare i höst och äter lammgryta med saffransris och granatäpplesås, inredningen med orientaliska mattor och levande ljus passar när regnet öser ned och sommaren är slut.

mast & khiyar
vitlöksyoghurt med gurka, mynta och torkade rosenblad

kashke bademdjon
auberginröra med rostad lök & grillat bröd

sallad shirazi
sallad på finhackad gurka, tomat, rödlök, mynta och lime

1 kommentar:

Anonym sa...

Prova Lahmadjon som ligger bredvid på Dalagatan, mindre lokal men 100 gånger godare mat!