02 maj 2007

Bäää



I helgen köpte vi gotländsk lammstek hos Luis på Latinamerikanska livsmedel i Hötorgshallen. Vi fick steken urbenad och betalade ca 100kr/kg. Jag marinerade i vitlök, honung och mörk kinesisk soja, och stekte i ugn på 125 grader tills innertemperaturen var 65 grader. Vi åt sallad och en enkel fetaostkräm med soltorkade tomater till.

Varje gång jag köper kött (eller läs; vadsomhelst) i Hötorgshallen undrar jag varför jag inte alltid går dit. Det är tusen gånger bättre, godare och roligare än Konsum. Blä för Konsum. Särskilt blä för Konsum i Midsommarkransen. Dåligt utbud, gammalt bröd och folkilsken personal. Bättring tack!

Jennys fetaostkräm

100 g smulad fetaost
ca 100g/1 dl creme fraîche, philadelpiaost eller gräddfil
ca 4 hackade soltarkade tomater
1 krossad vitlöksklyfta

Mixa eller blanda alla ingredienser, låt stå ca 10 minuter och servera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums! Ser fantastiskt ut. Fetaostkrämen är inte fel. :)

Själv har jag ikväll avnjutit en ljummen potatissallad med färskpotatis, grön sparris, rödlök och vinägrett. Serverades med ugnsstekt laxfilé och fårost ihoprörd med turkisk yoghurt och vitlök. Helt själv! Varför ska man äta tråkigt fast man är ensam hemma?