06 juni 2007

Skärgårdspaus



Säkert har ni alla provat grillad paprika men om någon av er eventuellt skulle ha missat det måste jag för er egen skull skriva om det. Grillad paprika är bland det bästa jag vet! Jag har den som tillbehör till sallad, fisk eller kött, till mackor med skinka och färskost eller som salsa skuren i små bitar med chili, citron och olivolja. Förvandlingen till mjuk och underbart söt paprika är lätt att göra själv men Fontana har en bra variant som finns på burk. I Hötorgshallen kan man också köpa grillad paprika i lösvikt, de har grön och gul paprika också men jag ber alltid om att bara få den godaste röda.

1-10 paprikor sköljda och pickade med kniv

Grilla på kolgrill eller på 250 grader i ugn. Vänd några gånger och låt skalet bli svart och bubbligt.

Lägg över paprikorna i en skål och täck med plastfolie i ca 10 minuter. Dra bort skalet, salta och servera.

Imorgon åker jag och BokJenny till en skärgårdsö, vi ska grilla paprikor och läsa!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Ja! Mys! Jag gillar också paprikor. Jag gillar nog det mesta. Måste hinna hämta ut mitt bokuspaket innan skärgårdsvistelsen...

Hemliga kockan sa...

Med lite tur behöver vi inte prata med varandra på hela helgen :)