20 juni 2007

Lovesounds


Idag måste jag vila mina trasiga fötter efter gårdagens dans med Justin Timberlake. Det var fantastiskt, näst efter manliga kockar tror jag att manliga dansare kan vara det bästa jag vet... Idag är jag ledig, jag dricker kaffe och lagar mat sittandes vid köksbordet, jag ska lägga in citroner. De är underbara fint skurna till sallader och dressingar, eller blandade med färsk chili och persilja till grillad fisk. De ger en smak av Marocko till all matlagning, och burken är mycket vacker!

Inlagd citron

250 g fint flingsalt
6-8 tvättade ekologiska citroner

Glasburken jag använder rymmer 1,5 l, men det går förstås bra med både större och mindre burkar. Skär citronerna i klyftor, börja med några matskedar salt i botten. Varva sedan citronklyftor och salt, och tryck till lagren så de är tätt sammanpackade. Sista lagret ska vara salt, förvara burken svalt. Efter några dagar kommer citronsaften fylla burken, vänta minst en vecka men gärna längre tills du använder frukten. Egentligen tror jag att citronerna klarar sig bra utanför kylskåpet, men jag har dem svalt.

Om du ger bort inlagda citroner i present är det extra vackert med ett grönt citronblad eller kaffirlimeblad i burken. Placera det i mitten på inläggningen, ut mot glaset.

3 kommentarer:

Olle sa...

jag antar att du hade en ståplats då? :) jag satt högre upp, men vilken sjukt bra utsikt man hade då! inte alls besviken, mer nöjd än någonsin. en av årets höjdpunkter helt klart.

Patrik sa...

Nu har jag lagt in mina (köpta) citroner. I vilket sammanhang är det goda att äta?

p sa...

Har själv gjort samma sak men...
Låt burken stå mörkt och svalt (ej kylskåp) i cirka tre månader, vänd burken en till två gånger i veckan.
Efter ungefär tio veckor lägg ner ett par tvättade och delade chilifrukter och fortsätt proceduren ett par veckor till.
Resultat en underbar chili-lime/citron-pickle!