16 juli 2007

Go Thai



En matintresserad kollega gav mig en påse torra kryddblandningar från The spice shop. Butiken har internetförsäljning av kryddor, färdigblandade smaksättningar, oljor och olika sorters kryddpasta. Butiken säljer också den vanilla bean paste jag skrivit om tidigare! På Spice shop handlar många kända brittiska kockar och särskilt roliga är de "Celebritylådor" man kan köpa. Nigellas Lawsons blandning innehåller vaniljstång från Madagaskar och kanel från Sri Lanka, Jamie Oliver föredrar istället färska curryblad och svarta senapsfrön.

Av de kryddblandningar från Spice shop jag hittills provat är min favorit den torra Paneng coconut curry med smak av limeblad, galangal och kokos. Jag utgick från receptet som stod på påsen och anpassade mängden av ingredienser till fyra personer:

Paneng coconut currymix efter smak
3 kycklingfiléer
vitlök
galangal
ingefära
citrongräs
1 brk kokosmjölk
fisksås
1 buljongtärning
broccoli
böngroddar
salt, peppar
färsk chili
färsk lime

Fräs vitlök, galangal, ingefära och kryddor i neutral olja. Tillsätt kokosmjölk, buljong, fisksås och finhackat citrongräs och låt koka upp. Strimla kycklingen och låt den sjuda i ca 15 min. Smaka av och servera med jasminris, lime, koriander och chili.

Inga kommentarer: