19 juli 2007

Vietnamesisk sallad


Före - Farlig förbindelsekok

Efter - middag

Hel färsk kyckling finns ofta till extrapris, jag brukar köpa 3-4 stycken och ha i frysen. Bra till coq au vin, soppa, helgrillad i ugn eller tinad och skuren i delar. När jag planerat lite dåligt och inte hinner tina den hela kycklingen slänger jag ibland ner den hel i en kastrull med saltat vatten. Jag låter den sedan småkoka ca en timme tills den är helt genomkokt och skär sedan i bitar. För just det här receptet vill jag ha kycklingköttet strimlat i tunna trådar, det görs enklast genom att dra sönder små bitar med hjälp av två gafflar.

1 hel kokt kyckling, eller färdigbakade kycklingfiléer i ugn
1 kinakål
1/2 gurka
2-3 rårivna morötter
1/4 finhackad gul lök
färsk koriander och också gärna färsk mynta

Till dressingen behöver du:
1 färsk chilifrukt
2 stora finhackade vitlöksklyftor
3 msk farinsocker eller palmsocker
2 msk ljus vinäger
5 msk limejuice
4 msk fisksås
3 msk neutral olja
färsk koriander
ev fint skuren vårlök

Blanda alla ingredienser till dressingen. Smaka av och låt stå och dra.

Skär och strimla grönsakerna. Skala gurkan och ta bort de vattniga kärnorna. Skär i små bitar. Blanda salladen med kyckling och dressing, vänd runt ordentligt och garnera med färsk koriander och limeskivor.

1 kommentar:

Jenny sa...

Åh vad gott, jag gillar verkligen den här typen av sallader.