17 februari 2008

3 gånger fänkål

Just nu använder jag mycket fänkål. Jag steker, hackar, kokar och bakar. Så är det ofta för mig, jag blir störtförälskad i en råvara och fyller direkt halva kylskåpet. Sen lagar jag, lagar igen, drömmer ihop recept när jag vaknar på natten och lagar igen. Sedan tröttnar jag lika snabbt som en språkreseförälskelse i Torquay och drar vidare till nästa grej. Några recept överlever den stenhårda gallringen och de lagar jag gärna igen!

Stekt fänkål i apelsinmarinad

Skär ett knubbigt fänkålshuvud på längden så att du får fina skivor som hänger ihop, de ska vara ca 1/2 cm tjocka. Stek dem på medelstark värme i lite olivolja. Låt fänkålen få färg på båda sidor och låt mjukna lite. Häll över juicen från ca 1/2 apelsin, gärna blodapelsin och riv över lite av skalet. Låt koka in en aning, peppra och strö över lite saltkristaller. Ät som tillbehör, som mellanmål eller som lätt mellanrätt.

Fänkålscrudité

Skär fänkålen så tunt du kan, gärna med mandolin. Gör en dressing av vitvin eller ljus sherryvinäger, olivolja, salt och peppar. Pressa i lite citronsaft. Låt fänkålen mjukna lite i dressingen och servera salladen i en stor hög, gärna med en stekt fiskbit på toppen.

Asiatisk fänkålssallad

Börja som i receptet ovan, skär fänkålen i tunna skivor. Skär också 1/3 gurka och 1/4 gul lök lika tunt. Blanda en dressing av neutral olja, fisksås, lite socker och färkpressad lime. Skär chili tunt, tillsätt färsk koriander och rör ihop dressingen. Blanda ihop alla ingredienser och servera, kanske med sesam och sojastekt kyckling.

(Crudité? Jamen vad tycker du låter mest spännande, rårivet eller crudité)?

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Jag är också helt tokig i fänkål. Vi äter den tunt, tunt skuren som en förrätt, toppad med tunna skivor parmesan. Droppa över lite balsamvinäger, god olivolja, peppar och salt ur kvarn. Vill man förgylla det ytterligare är några skivor parmaskinka gott till. Så fick vi det serverat i Italien förra året. Gudagott!