10 oktober 2007

Falurött



Äntligen har jag kokat sylt på lingonen vi plockade för en månad sedan. Jag gillar sträv lingonsylt med bara lite socker i och använde ca 1/2 kg syltsocker till ca 2 kg lingon. Blanda socker och bär, låt koka i ett par minuter och häll sedan upp på burkar. Lingonsylt håller sig bra i kylen men jag brukar ändå frysa in i mindre påsar och ta fram precis så mycket jag behöver.



Första syltladdningen landade i dagens matlåda. Jag brukar inte vara särskilt förtjust i färdiglagat fryst mat, men kåldolmarna från Dafgårds gillar jag verkligen. De behöver inte tinas utan ska bara brynas några minuter tills de fått fin färg. Häll sedan på någon deciliter vatten och 1/2-1 buljongtärning och låt steka fördigt i ugnen i ca 40 minuter. Kokt potatis, lingonsylt och gärna pressgurka till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lingonsylt...Jag gillar lingonens syra så jag strör bara florsocker på de råa bären och rör försiktigt. Efter några dagar i kylen har de en söt hinna och när man biter på dem exploderar de i underbar syra i munnen. Fantastiskt gott!

Hemliga kockan sa...

Ormen - det låter fantastiskt! Har du möjligen en egen blogg? Om inte - starta en!