11 mars 2009

Vispat smör med honung och kanel



Vi flyttar till en större lägenhet i helgen. Det ska bli så härligt, allra mest ser jag fram emot att vi ska få balkong och ett större kök. Allt är just nu en enda röra med kassar, lådor och tidningspapper, Folke som just lärt sig krypa skiner som en sol, det bästa han vet är prasslande papper och saker på golvet. När vi flyttat och fått allt i ordning vill jag sitta i det stora soliga köket och äta frukost, det kommer vara sommar varje dag och inga grötfläckar på golvet och tvätthögar i badrummet. Till den där perfekta frukosten vill jag ha kaffe, färsk frukt, croissanter, varmt rostat bröd och vispat smör:

2 dl honung, gärna smaksatt eller ca 1 msk kanel
100 g rumsvarmt smör

Vispa honungen kraftigt tills den blir vit. Blanda i smöret lite i taget. Till kanelsmöret blanda tills kanelen är utrörd. I tät burk håller det sig ett par veckor i kylskåp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad gott, det där låter som något för mig. Påminner om barndomens honungsmackor på sommarstället... :)

Annika sa...

Hittade hit från Patrik, och det där smöret låter helt otroligt gott; definitivt något för mig!
För övrigt heter min "trea" också Folke. Ni har god smak ;)!

Jag gillar det jag har läst här, så jag tar och bokmärker dig.

Antikmässan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kinna Jonsson sa...

Vilket häftigt recept. Har aldrig sett något liknande. Tack!